تاثیر نماز شب در سلامتی جسم
» اصول کاربردی تجزیه و ترکیب
» شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
» امام سجاد علیه السلام
» مراسم بیل و کلنگ
» حضرت عباس علیه السلام
» علی اکبر علیه السلام
» سخنرانی آیت الله بهجت ره
» سخنرانی استاد مهدی دانشمند
» علی اصغر (نوحه)
» علی اصغر (زمینه)
» ام هانی
» سخنرانی استاد حمید میرباقری
» سخنرانی استاد علیرضا پناهیان
» سخنرانی دکتر رفیعی
» آیت الله جاودان
» روضه مکتوب شب هشتم محرم (حضرت علی اکبر)
» روضه مکتوب شب نهم محرم( حضرت ابالفضل العباس)
» روضه مکتوب شب هفتم محرم (حضرت علی اصغر)
» روضه مکتوب شب ششم محرم( حضرت قاسم بن الحسن)
» روضه مکتوب شب پنجم محرم (حضرت عبدالله بن حسن)
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 189
بازدید هفته : 198
بازدید ماه : 3296
بازدید کل : 27014
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تماس با ما
☼ ساخت کد صوتی مهدوی برای وبلاگ ☼

پخش زنده حرم

بازی آنلاین


پیوندهای وبگاه
» موسسه میثاق لوح و قلم
» جی پی اس موتور
» جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مبین و آدرس mobin121.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
» کتاب ها
» آنچه شما دوست دارید
» سبک زندگی جوانان
» ره توشه سبک زندگی جوانان
» سبک زندگی نوجوانان
» ره توشه سبک زندگی نوجوانان
» منشور بازار
» مقالات
» معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری حفظه الله
» سلمان فارسی و نقش او در شکل گیری تشیع
» عیادتهای حضرت علی علیه السلام
» لقمه های حرام و محرومیت های معنوی و علمی
» فرهنگ سفر در آموزه های دینی
» تحقیقات
» فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام
» تاثیر نماز شب در سلامتی جسم
» دلایل جلوگیری نماز از گناه
» شادی در اسلام
» غیبت از نگاه اسلام
» عناصر و مدل ارتباطی در قرآن کریم
» تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه
» دین و انسان
» تاملی درباره غلو
» ادبیات
» داستان کوتاه
» متن ادبی
» دل‌نوشته
» نکته
» سخنرانی مکتوب (سخنوران)
» محرم - اول
» محرم - دوم
» محرم - سوم
» محرم - چهارم
» محرم - پنجم
» محرم - ششم
» محرم - هفتم
» سیاسی (دشمنان )
» ولایت فقیه
» سخنرانی صوتی (سخنوران)
» آیت الله بهجت ره
» استاد دکتر رفیعی
» استاد علیرضا پناهیان
» استاد حمید میرباقری
» استاد مهدی دانشمند
» روضه های مکتوب
» شب اول محرم
» شب دوم محرم
» شب سوم محرم
» شب چهارم محرم
» شب پنجم محرم
» شب ششم محرم
» شب هفتم محرم
» شب هشتم محرم
» شب نهم محرم
» شب دهم محرم
» اشعار مذهبی (شاعران)
» امام رضا علیه السلام
» امام زمان علیه السلام
» عهد و پیمان
» حضرت علی اصغر علیه السلام
» جضرت علی اکبر علیه السلام
» حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
» امام سجاد علیه السلام
» حضرت رقیه سلام الله علیها
» دیدار با علما
» آیت الله بهجت ره
» آیت الله جاودان
» مردان و زنان تاریخ
» مسلم بن عقیل
» ام هانی
برچسب‌ها
» محرم (20), » متن سخنرانی (11), » شب (9), » روضه (8), » مکتوب (8), » سخنرانی (5), » صوت (5), » انصاریان (3), » شعر (3), » محرم (3), » رفیعی (2), » علی (2), » امام زمان علیه السلام (2), » انتظار فرج (2), » اشعار (2),
تاثیر نماز شب در سلامتی جسم
+ نویسنده مهدی سلیمانی آشتیانی در جمعه 10 آبان 1392 |

تبيين و توضيح :

سلامتي جسمي انسان از مسائل بسيار مهمي است که لازم است  مورد توجه ويژه هر فرد قرار گيرد که هم شرع و هم عقل اين را تأييد مي کند و يکي از نعمتهاي بزرگ الهي که  دين  هم نظر انسانها را به آن توجه داده ، سلامتي جسمي است . لذا راهکارهايي از طرف دين براي بدست آوردن اين نعمت الهي ، مطرح شده است .

اثرات  نماز شب  در سه بخش دنيوي ، برزخي و اخروي خلاصه مي شود که اثر هر کدام در جاي خود بسيار مهم و سازنده است ، يکي از  اثرات دنيوي نماز شب سلامتي جسم است .  لذا در اين تحقيق سعي مي شود با بررسي روايات در اين خصوص  ، تاثير واقعي نماز شب در جسم را مورد تحليل قرار دهيم .

 

سوال كلي :

 نماز شب چه تاثيري در سلامتي جسم دارد ؟

 

سوالات جزئي :

  1. چند روايت درباره موضوع مطرح شده وجود دارد ؟
  2. سلامتي جسم در اين روايات مطلق است يا اشاره به عضوي خاص دارند ؟
  3. آيا اين روايات صحيح هستند يا خير ؟
  4. آيا افرادي که اين روايات را نقل کرده اند مورد  وثوق هستند ؟
  5. اين روايات در کدام طبقه قرار دارند ؟

مقدمه :

رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «بر شما باد به نماز شب ، كه آن روش صالحانِ پيش از شما و وسيله نزديك شدن به خداوند و مانع گناهان (آينده ) و كفاره گناهان (گذشته ) و دور كننده دردها از بدن مى باشد»يکي از مسائلي که در اسلام به آن بسيار اهميت داده و توصيه فراواني به آن کرده است نماز است . تا آنجا که نماز مايه روشني چشم و پيشرفت و صعود انسان بسوي خداوند است « الصلاه قربان کل تقي » متوسل شدن به اخلاق پيامبران و موجب رضايت پروردگار عالميان است » رسول اکرم (ص) مي فرمايد: «دو رکعت نمازي که انسان در دل آخر شب بخواند از دنيا و آنچه در آن است بهتر است و اگر بر امتم دشوار نبود آن دو رکعت را بر آنان واجب مي کردم» بزرگوار و آنان از رسول خدا صلى اللّه عليهم اجمعين نقل مى كند كه فرمود: «ان اللّه يباهى بالعبد يقضى صلوة اللّيل بالنهار يقول ملائكتى عبدى يقضى ما لم افترضه عليه اشهدوا انى قد غفرت له» خداى تعالى با بنده اى كه نماز شب را در روز قضا بكند مباهات مى كند و مى فرمايد:اى فرشتگان من ، اين بنده من چيزى را كه به او واجب نكرده ام قضا مى كند گواه باشيد كه من او را آمرزيدم »

از طرفي هم به خاطر اهميت اين نماز، بشدت از ترک آن نهي مي­کند.  مرحوم ميرزا جواد ملکي (ره) در«اسرار الصلاه» آورده است: امام صادق عليه السلام مى فرمايد«لَيْسَ مِنْ شِيْعَتِنا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلوة اللّيل »

 هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ                        از يمن دعاي شب و ورد سحري بود

روايات نماز شب :

اولين سوالي که مطرح مي شود اين است که ما چند روايت داريم که دلالت کند بر اينکه نماز شب بر سلامتي انسان موثر است ؟

  1. «شیخ بسند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود : نیست بنده ای مگر اینکه بیدار می شود در هر شب یکمرتبه یا دو مرتبه یا چند مرتبه پس اگر برخواست که برخواست وگرنه می گشاید شیطان میان پاهای خود را پس بول می کند در گوش او ، آيا نمی بینید آن کسیکه برنخواسته است از برای نماز شب، صبح که بر می خیزد گران و مکدر و سنگین و کسل است.» «ابن ابى جمهور از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه آن حضرت روزى به اصحاب خود فرمود كه هرگاه كسى خوابيده شيطان بر پشت سر او سه گره مى زند، و بر هر گره اى گويد عليك ليل طويل فارقد يعنى شب دراز است بخواب، پس هرگاه بيدار شد و ذكر خدا نمود يك گره باز شود و اگر وضوء گرفت گره ديگر گشوده شود و اگر نماز خواند گره ديگر باز شود آنگاه داخل صبح شود با نشاط و پاكيزه نفس وگرنه در حالى صبح مى كند كه خبيث النفس است و با كسالت است و اين روايت در كتابهاى اهل سنت نيز ذكر شده است »2.      « فردي خدمت امام عليه السلام مشرف شد و از فقر و تنگدستي شکايت کرد امام عليه السلام به او فرمود نماز شب ميخواني گفت بله  امام عليه السلام فرمودند دروغ ميگويد کسي که مدعي است­ نماز شب ميخواند ولي در روز گرسنه است زيرا خداوند براي نماز شب خوانان ضامن روزي شده»[8]
  2. 3.      رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «بر شما باد به نماز شب ، كه آن روش صالحانِ پيش از شما و وسيله نزديك شدن به خداوند و مانع گناهان (آينده ) و كفاره گناهان (گذشته ) و دور كننده دردها از بدن مى باشد » 4.      رسول خدا (ص): «بر شما باد باد به نماز شب، زيرا آن از روش شايستگان پيش از شماست؛ و بيداري شب انسان را به خدا نزديک مي کند و از گناه باز ميدارد و گناهان را مي پوشاند و بيماري را از بدن مي زدايد»5.      قال على (عليه السلام): «قيام اليل مصحة للبدن و (رضاالرب) مرضاة للرّب -­ عزوجل- و تعرض الرحمة و تمسك باخلاق النيين »: « نماز شب مايه سلامتى جسم و متوسل شدن به اخلاق پيامبران و موجب رضايت پروردگار عالميان است »
    1. 6.      امام صادق(ع) فرمود: «عليکم بصلاة الليل فأنّها سنّة نبيکم و دأب الصالحين قبلکم و مطردة الداء عن اجسادکم؛ بر شما باد به نماز شب خواندن، زيرا سنت پيامبرتان است و روش صالحان قبل از شما بوده و دردها را از جسم شما برطرف مي کند.»7.      «نماز شب مايه شرافت مؤمن است، و سلامتى جسم را در پى دارد، كفّاره گناهان روز است، وحشت قبر را از بين مى برد، چهره را نورانى مى كند، و سبب فراوانى روزى مى گردد»رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «آيا چهره نماز شب خوانها را نمى بينيد كه از همه چهره ها زيباتر است؟ اين براى آن است كه آنان هنگام شب با خداى سبحان خلوت كرده اند و خداى تعالى جامه اى از نور خود بر چهره ايشان پوشانيد.»9.      قال على (عليه السلام): «ما تركت صلوة اليل منذ سمعت قول النبى (صلى الله عليه وآله): صلوة اليل نور فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال ليلة الهرير. »

    از زمانيكه گفتار رسول خدا (صلى الله عليه وآله) را شنيدم كه فرمود: نماز شب نور است، نماز شب را ترك نكردم. ابن كواء عرض كرد: حتى در اليلة الهرير (هم آن را ترك نكرديد؟) فرمودند: حتى در ليلة الهرير هم آن را ترك نكردم.

    1. 10.  «حافظوا علي الصلاة الليل، فانها حرمة الرب، تدر الرزق و تحسن الوجه و تضمن رزق النهار و طولوا الوقوف في الوتر؛ فانه روي: من طول الوقوف في الوتر، قل وقوفه يوم القيامة؛

    بر نماز شب و تهجد، مراقبت و مداومت کنيد؛ زيرا که نماز شب ، احترام به ساحت اقدس پروردگار است؛ آن موجب افزايش روزي مي‏گردد و چهره‏ها را زيبا مي‏سازد و رزق آن روز را ضمانت مي‏کند. در نماز وتر درنگ و وقوف بسيار کنيد؛ زيرا که در حديث آمده است که: هر کس در نماز وتر خود، درنگ بسيار کند، وقوف و درنگ او در محشر و روز قيامت، اندک خواهد گشت».11. عن ابی عبدالله: «تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِي الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ»12. «انَّ صَلَاةَ اللَّيْلِ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُرْضِي الرَّبَّ وَ تَنْفِي السَّيِّئَاتِ»13. از امام رضا عليه‏السلام پرسيدند: از چه رو شب زنده‏داران مؤمن، خوش سيماتر از ديگران‏اند؟ فرمود: «لانهم خلوا بربهم، فکساهم الله من نوره»؛ به جهت اين که آنان با پروردگار خويش خلوت مي‏کنند و خداوند آنان را، با جامه‏اي از نور پوشانده است».14. قال الصادق عليه السلام: «صلاة اليل تبيض الوجه و صلاة الليل تطيب الريح و صلاة اليل تجلب الرزق»


     بررسی روايات:

    نگاهی به روایاتی که درباره نماز شب شده و در آن بر روی سلامتی جسم تاکید دارد، نشان می دهد که تعدادی از آنها به صورت مطلق است و فرمودند که نماز شب در سلامتی انسان موثر است و در بعضی از روایات اشاره ای به شادابی جسم و نشاط انسان در روز دارد که شاید یک دلیل آن این باشد که وقتی کسی در نیمه شب با خدای خود راز و نیاز می­کند طبق روایات باعث نورانی شدن او می شود و این نورانیت باعث جذب افراد به او و محبت دیگران به او می شود در نتیجه محبت باعث شادابی انسان می شود. در بعضی از روایتها هم که فرمودند نماز شب باعث می شود درد از بدن خارج شود و باز در روایاتی که زیاد هستند به طور غیرمستقیم به سلامتی اشاره دارد این که روزی افراد زباد می شود و در روزی که نماز شب خوانده گرسنه نمی­ماند؛ که این به این معناست او دچار بیماریهایی که سرچشمه آن کمبود مواد غذایی است دچار نمی شود.

    پس روایات به دو صورت اشاره به سلامتی جسم و جان دارد:

    1. 1.      به صورت مستقیم : روایاتی که دلالت دارند نماز شب در سلامتی موثر است.
    2. 2.      به صورت غیرمستقیم دلالت دارد مثل روایاتی که دلالت بر شادبی و سیر شدن از غذا و ... دارد.

     

    صحت و سقم روايات:

    زمانی انسان به یک روایت اعتقاد راسخ پیدا می کند که برایش ثابت شود آن روایت از منبع عصمت و بدون اشتباه صادر شده است. حال برای اینکه سلامتی جسمی بدست آمده از نماز شب برای ما روشن شود باید روایات را بررسی کنیم و ببینم آبا واقعا این روایات صحیح هستند یا خیر؟ که به بررسی آن   می پردازيم :

    1. 1.      محمد بن حسن :

    روایت : ضعیف         اتصال: مرفوع            نوع سند: تعلیق و ضمیر         

    1. 2.      آدم بن اسحاق:

    آدم بن اسحاق بن الاشعری شخصی امامی و مورد ثقه« قمي ثقة له كتاب يرويه عنه محمد بن عبد الجبار و أحمد بن محمد بن خالد. أخبرنا محمد بن علي قال: حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى قال: حدثنا أحمد بن إدريس عن محمد بن عبد الجبار قال: حدثنا آدم بن إسحاق »

    نوع سند روایت چهاردهم: مرسل و ضمیر

    ارزیابی راوی: ضعیف می باشد

    ارزیابی روایت:  ضعیف، اتصال آن مرفوع می باشد.

    نتیجه: به نظر به این روایت نمی توان استناد کرد .

    1. 3.      سعد بن عبد الله القمي‏:

    ایشان امامی و ثقه جلیل بوده اند کنیه ایشان ابوالقاسم بوده . از ایشان در رجال« جليل القدر»

    از افراد بسیار زیادی نقل روایت و افراد زیادی از او نقل روایت کرده است.  طبقه او « علی بن موسی الرضا علیه السلام» .

    به نظر راوی مورد اعتماد می باشد.

    ارزیابی راوی:  مسند و عادی    

    نتیجه : به روایت سیزدهم در مجموع می توان استدلال کرد.

     

     

    1. 4.      القاسم بن یحیی بن الحسن بن راشد:

    ایشان «إمامي،ضعيف‏عندابن‏الغضائري‏والتحقيق:إنه‏ثقة» هستند . طبقه ایشان « الرضا علیه السلام » و لقب ایشان الراشدی (ست) می باشد. در توصیف کتب رجالی

    1. 5.       محمد بن مسلم بن شهاب الزهري‏:

    عامي‏مشهور،ثقةعندهم‏، طبقه او  زين العابدين عليه السلام(جخ،قي) - الصادق عليه السلام(جخ) ، لقب او الزهري(جخ) المدني(جخ)، در کتب رجالی از او به عدو گفته شده است: در رجال ‏الطوسي

    1. 6.      محمد بن یحیی عطار  :

    ایشان امامی و فردی ثقه و جلیل بوده اند لقب ایشان العطار(جش،جخ) القمي(جش) قمي(جخ) بوده است و کنیه اش ابوجعفر

    در رجال نجاشی صفحه 353 در مورد ایشان آمده : «شيخ أصحابنا في زمانه ثقة عين» و در الخلاصه

    در رجال

    ارزیابی به این صورت است که روایات ایشان صحیح و سند آن مسند است

    با این حال روایتی که از ایشان نقل شده کاملا قابل استناد است.


     

    نتیجه :

     

    اکثر روایاتی که در مورد سلامتی جسم در نماز شب وجود دارد تا آنجا که حقیر توانستم بررسی کنم نشان می دهد که بعضی از روات ضعیف هستند لذا نمی توان به آن روایات اسناد کرد ولی بعضی از روایتها هم صحیح است و می توان به آن اسناد کرد اما به سه نکته اصلی می توان اشاره کرد که قابل تامل است :

    1. 1.      از آنجا که این مساله، یک مساله مستحبی است لذا وجود یک روایت صحیح هم می تواند ما را نسبت به آن امر، امیدوار کند.
    2. 2.      از آنجا که در مضمون روایتی آمده است که اگر روایتی شنیدید و به آن عمل کنید ثواب آن عمل را برده است هر چند از ما صادر نشده است.
    3. 3.      انجام ندادن یک امر مستحبی، اشکالی در ایمان انسان بوجود نمی آورد لذا ترک آن امر مشکلی نیست ولی این مستحبات هستند که انسان را به سوی خدا نزدیکتر می کند. در واقع اگر ما واجبات را به درختی تشبیه کنیم مستحبات میوه های آن درختند لذا ارزش درخت با میوه آن است.

    از این سه مطلب به این نتیجه می­رسیم همین که برای تحصیل واجبات امید بثواب داریم کافی است مضاف بر این که روایات صحیح دراین باره هم وارد شده است.


     

    منابع :

     

    1. 1.      آیت الله خويى(ره) ، سيد ابو القاسم ، (1369)، معجم رجال الحديث‏، قم‏،مركز نشر آثار شيعه‏
    2. 2.    ابن داود حلى‏، (1383)، رجال ابن داود، تهران، انتشارات دانشگاه تهران‏
    3. 3.      شيخ حر عاملى‏، (1409ق)، وسائل الشيعة، قم، مؤسسه آل البيت
    4. 4.      شیخ صدوق، (1046ق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، چاپ اول، ناشر:دارالرضی
    5. 5.      شیخ طوسی، ابوجعفر محمدبن الحسن، (1381ق)، رجال الشيخ الطوسي‏، ، نجف، انتشارات حیدریه
    6. 6.      شیخ طوسی، ابوجعفر محمدبن الحسن، الفهرست، نجف، المكتبة المرتضوية
    7. 7.      شیخ طوسی، ابوجعفر محمدبن الحسن،(1365)، التهذیب، تهران ، دار الكتب الإسلاميه،
    8. 8.      شیخ کلینی، (1362)، الکافی، تهران، چاپ دوم، ناشر: اسلامیه
    9. 9.      علامه حلی، (1411ق)، رجال العلامة الحلي‏، قم‏، چاپ : دار الذخائر
    10. 10.  علامه مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، ناشر: اسلامیه
    11. 11.     غضائرى‏، احمد بن حسين‏، (1364)، رجال ابن الغضائري‏، قم‏، چاپ : مؤسسه اسماعيليان‏
    12. 12.  قمی، عباس، (1380)، مفاتیح الجنان، تهران، چاپ دوم، موسسه انتشارات نبوی
    13. 13.  نجاشی، احمد بن علی، (1407ق)، رجال النجاشي‏، قم، انتشارات جامعه مدرسين‏
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...